Miksi tässä taas näin kävi?

Havahduin kesällä 2017 siihen, että oleminen ja tekeminen tuntuivat jotenkinraskaalta ja vaikealta. Lähes kaikkeen ryhtyminen vaati ponnisteluja ja tuntui, ettei energiaa riitä edes peruselämiseen: työt, koti, perhe ja ystävät. Kiloja oli päässyt kertymään, mutta suurempi huolenaihe itselle oli huono kunto.

Patsastelua kesällä 2017

Olen useasti sanonut, että olen ihan huippuluokan laihduttaja. Kymmeniä kiloja on pudonnut erilaisilla kuureilla ja ohjelmilla viimeisten vuosikymmenien aikana. Sen lisäksi minä, niin kuin moni muukin, tiedän kyllä, mitä pitäisi syödä ja milloin ja mitä liikuntaa tarvitaan, jotta kunto pysyy hyvällä tasolla ja eläminen on kivaa.

Inspiraatio ja motivaatio tulee joskus pienistä asioista. Minulle syksyn motivaatioruiske oli kesällä 2018 Turussa järjestettävä Gymnaestrada. Turun Urheiluliiton vanhoista jumppareista koottu Tuulettaret kuulosti mahtavalta projektilta, mutta peiliin katsoessa todellisuus iski. Kiva ajatus, mutta jotain pitää muuttua, jotta voin lähteä mukaan. Näin vanhemmalla iällä kriittisyys ulkonäköön on jo vähän lieventynyt, mutta ellei kunto riitä, niin ei sitä oikein voi joukkueessa voimistella.

Urhelupuistossa kävelytestaukset

Olin jo jonkun aikaa pyöritellyt ajatusta Personal Trainerin hankkimisesta, mutta se oli jäänyt hyväksi ajatukseksi. Gymnaestrada innostuksessani päätin kysellä vinkkejä, mistä löytäisin hyvän PT:n ja saisin kuntokuurini käyntiin. Eipä aikaakaan, kun sitten löysin itseni Urheilupuistosta Maijen seurasta kuntotestejä tekemässä. Kävelytesti vielä meni, mutta lihaskuntotestit saivat minut melkein itkemään – kuntohan oli aivan surkea!

Ensimmäiset kuntosalikerrat olivat suorastaan masentavia. Muistot ja kuvitelmat omasta suorittamisesta eivät lainkaan vastanneet todellisuutta. Tunnekirjo vaihteli epätoivon, häpeän, kiukun ja epäuskon välillä. Tässä kohdassa Maijen loistava valmennus ja zemppihenki olivat todella tarpeeseen. Lokakuulta alkaen tapasimme viikottain kuntosalilla ja jo muutamassa viikossa alkoi tuloksia syntyä. Salikäyntien lisäksi otin ohjelmaan jumpat ja bodypumpin sekä kunnon kävelylenkit. Päätimme yhdessä, että tavoite on vähintään 3 liikuntakertaa viikossa, pari ulkoilulenkkiä ja välipäivinä hyötyliikuntaa.

Alusta alkaen yksi minua ohjaava tekijä oli maltti ja oman kehon kuuntelu. Tällä iällä ei halua rikkoa paikkoja ja usean päivän kärvistely lihaskivuissa ei houkuttele myöskään. Lämmittely, oikea tekeminen ja venyttelyt varmistavat, ettei venähdyksiä, revähdyksiä tai lihaskramppeja synny ja sen myötä harjoittelemaan pystyy säännöllisesti.

Nyt, kun on jo päästy vuoden 2018 puolelle, ovat tulokset lupaavia. Kunto on kohonnut, paino pudonnut ja ennen kaikkea elämisen laatu on parantunut. Virtaa riittää ja motivaatio on korkealla edelleen. Matkahan on vasta alussa.