Painonpudotus on yksinkertaista, syö vähemmän kuin kulutat ja paino putoaa – vai onko sittenkään?

Olen useamman kerran miettinyt, mikä siitä terveellisesti syömisestä oikein tekee niin vaikeaa. Toki on monia koulukuntia sen suhteen, pitäisikö syödä protskuja, hiilareita, kilokaupalla kasviksia, juoda litroittain vettä vai mitä oikein pitäisi tehdä. Yksinkertainen on kuitenkin tässäkin kaunista ja ihan se vanhanaikainen lautasmalli toimii edelleen. Puolet kasviksia, neljännes proteiineja ja neljännes hiilareita noin niin kun yksinkertaistettuna.

Kertoimet tuleekin sitten siitä, että paljonko, kuinka usein ja koska. En tiedä, onko erityisesti naisten perusongelma, kun päivä menee ihan kivasti. Puuro- tai jugurttiaamiainen, salaattilounas, hedelmä iltapäivällä ja ihan fiiliksissä mennään viiteen asti, kun hyvin on taas zempattu koko päivä. Ja sitten koko setti romahtaa kolmeen metvurstileipään, kulholliseen pastaa, muutamaan suklaapalaan ja jäätelöön. Tämä kaikki siihen kuuden ja kymmenen väliin ja sitten nukkumaan. Olo tuntuu raskaalta, uni ei tule ja mielessä pyörii lupaus paremmasta seuraavana päivänä. Tätä sitten toistetaan päivästä toiseen ja viikonloppuna settiin voi vielä lisätä pari lasia punkkua.

Oman kuntokuurin ruokapuolen tärkein oivallus oli järkevän ruokarytmin kehittäminen. Kun vähän nälkäisenä kiirehtii töitten jälkeen jumppaan ja sen jälkeen vielä nälkäisempänä kotiin, ei treeni kulje ja tulee syötyä joka päivä liikaa. Vaihtaminen siihen, että ensin töistä kotiin, päivällinen, pieni rentoutus ja sitten treenaamaan, sai treenin kulkemaan paremmin ja illalla riittää ihan kevyt iltapala kuten jugurtti.

Olen myös painonpudotuksessa pyrkinyt muistamaan ”maltti on valttia” -periaatteen. Tasainen parin kilon kuukausivauhti tuntui aluksi tosi pieneltä ja siltä, ettei mitään tapahdu. Kuitenkin eron huomaa muutaman kuukauden jälkeen niin painossa kuin mitoissa. Mikä parasta kaapista löytyy jatkuvasti ”uusia” vaatteita, jotka on jo kerran hylätty, mutta näyttävät taas ihan kelvollisilta päällä.

Kyllähän tämäkin lautasmallin vaatimukset täyttää.

Voi olla, etten alan ammattilaisilta saa ihan täyttä hyväksyntää, mutta haluan siitä huolimatta jakaa Suskin viisi teesiä painonhallintaan:

  • Normiruualla pitää pärjätä. En enää suostu
    syömään/juomaan mitään jauheista tehtyä mössöä
  • Ruuan pitää maistua hyvältä ja siitä pitää tulla hyvä mieli
  • Vähintään viisi ateriaa päivässä tarvitaan hyvään oloon
  • Viiniä tarvitaan viikonloppuisin
  • Elämästä pitää nauttia ja herkuttelulle olla tilaa

Tämän kuntokuurin aikana olen syönyt lukuisia kertoja hyvin ravintolassa, kokannut kotona herkkuja ja hyggeillyt punkkulasin kanssa viikonloppuiltaisin. Perusarki on kuitenkin melko säntillistä: terveellinen hyvin rytmitetty ruokailu, salitreenejä, jumppaa tai ulkoilua iltaisin, ei napostelua iltaisin, kun ei edes tee mitään mieli. Paino putoaa hitaasti, mutta kunto kasvaa ja fiilikset on mahtavat.

Näillä fiiliksillä on hyvä jatkaa kohti valoa ja kesää ja tietysti Tuulettarien debyyttiä Gymnaestradassa kesäkuussa.